نبرد آغاز میشود
برای حمله به بازیکن دیگر شما حداقل به 200 سرباز نیاز دارید.
عقب نشینی
تنها برای همه نوع حمله مستعمارت قابل قبول میباشد.
زمین نبرد
زمین ها، پاداش زمین متفاوتی را به ارتش میدهند، بستگی به منابع موجود در آن زمین دارد. به قسمت زمین ها مراجعه کنید و ببینید.
اقتصاد-> گسترش امپراطوری-> ایالات مستقل-> زمین ها.
به یاد داشته باشید که امپراطوری ها پاداش ثابت %10 حمله را در حالت دفاع دارند.
جدای پاداش های زمین در زمان دفاع و حمله، شما میتوانید قدرت ارتش خود را در حال حمله و دفاع با فعال کردن متناوب سربازان خود و کشیک دادن تا %10 بالا ببرید. هزینه های این کار توسط الماس پرداخت میشود.
محاصره دژ
بعد از موفقیت مهاجم در نبرد میدانی. اگر ارتش دفاعی در برابر دیوار دژ وجود نداشته باشد، محاصره دژ سریعا انجام خواهد شد. در این حالت، سربازان ارتش مهاجم برای تخریب دیوار دژ دست بکار میشوند.
در غارت بعد از محاصره دژ، میزان منابعی که توسط ارتش مهاجم میتواند غارت شود به ظرفیت واحدهای ارسالی ارتش مهاجم و واگن های ذخیره آن بستگی دارد. میزان مساوی از هر یک از منابع ایالت مورد حمله قرار گرفته در واگن ها ذخیره میشود. بطور مثال اگر ایالتی که مورد حمله قرار گفرته باشد دارای 100 چوب، 100 آهن، 100 سنگ و 100 طلا باشد، و واگن های حمل و نقل ظرفیت 200 را دارا باشند، از هر یک از منابع بمقدار 50 در واگن ها بارگیری میشود.
اگر پایتخت مورد حمله قرار گرفته و دارای میزان منفی طلا باشد، ارتش مهاجم با میزان منفی طلا برنمیگردد.
درصورت عدم تخریب دیوار، عارتی انجام نمیگیرد.
برای هر محاصره موفقیت آمیز دژ، 2 امتیاز افتخار کسب میشود.
نبرد ميداني
این حمله تنها سربازان را به نبرد میدانی با دشمن میفرستد. بدون موتورهای محاصره دژ و غارت جمعیت.
در نبرد میدانی، ارتش نه دست به غارت میزند و نه اینکه روستاییان را میکشد. تنها سود این نوع نبرد امتیازات نظامی و درصورت از دست دادن %10 از ارتش، امتیاز افتخار میباشد.
برای هر نبرد موفقیت آمیز میدانی، یک امتیاز افتخار کسب میشود، البته درصورتیکه پیش نیازهای دریافت این امتیاز را در کسب کرده باشید.
سربازان میدانی مدافع درصورتیکه که حمله در پایتخت باشد، 10% پاداش نقاط ضربه پذیری دارند
غارت
سربازان به جمعيت مردم عادی رقيب پیوستند.
جمعیت کارگر ایالت غارت شده به یکباره از معادن خارج نمیشوند. مادامیکه که جمعیت کارگر ایالت به تولید منابع ادامه میدهد، جمعیت مورد غارت قرار گرفته به سه قسمت مساوی تقسیم شده و هر کدام از آنها از معدن سنگ، آهن و چوب بری کم میشوند.
معادله درآمد طلا بشرح زیر است: 1 روستایی کشته شده = 5 طلا
بعلت نقض قوانین انسانی، با کم کردن افتخار جریمه میشود. هر غارت موفقیت آمیز باعث کاهش 4 امتیازی افتخار میشود.
یک غارت میتواند تا %20 جمعیت یک ایالت را نابود کند. بعد از آن ایالت مورد غارت قرار گرفته نمیتواند در 168 ساعت آینده دوباره مورد غارت قرار بگیرد.
برای تضمین موفقیت سربازان مهاجم، قدرت غارت آنها باید حداقل برابر با %11 جمعیت مورد تجاوز ایالت باشد. برای اینکه بیشتر درباره میزان غارت واحدهای مختلف بدانید، به منو نظامی بروید.
برای زدن بیشترین خسارت در حال غارت، میزان حمله ارتش مهاجم حداقل باید برابر با %20 جمعیت ایالت مورد غارت قرار گرفته باشد.
برای شروع غارت، اول باید ارتش دفاعی میدانی شکست داده شود، البته درصورت وجود.
ارتش دفاعی میتواند درصورت روشن بودن گزینه عقب نشینی و موجود بودن آن در مستعمره، از آن استفاده کند.
هر مرحله از دژ میتواند میزان معینی از جمعیت را از غارت مصون بدارد. هر مرحله باعث امنیت %112 جمعیت نسبت به مرحله قبل میگردد. جمعیت پایه 120 نفر. جمعیت مورد غارت قرار گرفته محاسبه میشود و از جمعیت نجات یافته کم میشود. اگر دژ تخریب شود و دوباره ترمیم نگردد، میتواند تا یک سوم از جمعیت پایه را مصون بدارد.
حرکت ارتش
ارتش همیشه با سرعت کمترین واحد حرکت میکند. برای مثال سرعت موتورهای محاصره 40 مایل در ساعت میباشد.
مادامیکه در حال ماموریت هستید، هزینه نگهداری به میزان 1.02 افزایش میابد. در مورد امپراطوری ها، این هزینه %10 گرانتر است. برای مثال هزینه نگهداری معمولی ضربدر 1.2
زمان سفر نمیتواند کمتر از 40 دقیقه باشد. اگر هدف در محدوده ای کمتر از این زمان باشد، زمان رسیدن به آن دقیقا 40 دقیقه محاسبه میگردد. زمان رفتن بسوی هدف موردنظر برابر است با زمان بازگشت.
نقشه کشی میتواند زمان ماموریت را کاهش دهد ولی هیچ ماموریتی در زمانی کمتر از 40 دقیقه انجام نمی پذیرد.
نبرد ميداني
نحوه استقارا ارتش در میدان نبرد- تقسیم بندی در سه منطقه: کناره چپ، مرکز و کناره راست، استقرار بصورت پخش شدن در عمق جلو و عقب میباشد که اجازه اضافه کردن یک خط دیگر را بین آنها میدهد.
خط مقدم- شامل سه منطقه میباشد: کناره چپ، مرکز و کناره راست. محلی که واحدهای شورشی استقرار دارند.
خط دوم- ذخیره، شامل تنها یک منطقه و تنها دارای واحدهای شورشی است.وظیفه این منطقه، پر ردن جای خالی خط مقدم درصورت شکست هر منطقه از آن میباشد. اگر دو منطقه از خط مقدم از دشمن شکست بخورند، یکی از دو منطقه، مرکز و کناره های سمت راست و یا چپ بصورت اتفاقی بوسیه خط دوم که ذخیره هستند پر خواهد شد.
خط سوم- دارای سه منطقه میباشد. کناره چپ و راست و مرکز که تنها کمانداران میتوانند مستقر شوند و به خط مقدم ارتش دشمن تیراندازی میکنند. نحوه تیراندازی بدین شکل است که کمانداران مرکزی بروی مرکز خط مقدم دشمن، کمانداران کناره چپ بروی کناره راست و کمانداران کناره راست بروی کناره های سمت چپ دشمن تیراندازی میکنند. اگر در برابر کمانداران ارتشی نباشد، آنها بطور اتفاقی تغییر مکان میدهند. اگر هیچ پیاده نظامی در خط مقدم نباشد، آنها با قدرت حمله یک چهارم مبارزه میکنند. کمانداران مقدار محدودی تیر دارند، 18 تیر. بعد از پایان تیرها، آنها وارد نبرد تن به تن با افراد دشمن میشوند.
خط چهارم- موتورهای محاصره. دارای تنها یک منطقه و محل استقرار موتورهای محاصره. بسوی واحدهای دشمن شلیک میکنند و میزان خسارت وارده قسمتی از خسارت کلی وارده بر ارتش دشمن است و نه خسارت منطقه ای.
روند نبرد ميداني
هدف اصلی شکست دادن ارتش دشمن حداقل در یکی از مناطق است تا ارتش شما بتواند با پاداش حمله %20 از کناره ها با واحدهای دشمن مبارزه کند.
زمانیکه خط مقدم یک ارتش بتواند خط مقدم ارتش مقابل را شکست بدهد، گروهی جانشین افراد شکست خورده میشوند و در این حالت اگر دوباره این گروه ذخیره شکست بخورد، ارتش میتواند بسوی خط سوم و کمانداران پیشروی کند. درصورت غلبه ار کمانداران، ارتش میتواند با پاداش حمله %20 به دو منطقه باقی مانده حمله کند.
بعد از شکست موفقیت آمیز تمام ارتش دشمن، سربازان به خط مقدم موتورهای محاصره دژ میروند. ارتش برنده مادامیکه در برابر موتورهای محاصره قرار دارد نمیتواند فرار کند.
محاصره دژ
استقرار ارتش مهاجم
خط مقدم- شمال یک منطقه، منطقه ای که تمام ارتش میدانی و دژکوب ها مستقر هستند.
خط دوم- یک منطقه، محل استقرار کمانداران.
خط سوم- یک منطقه، محل استقرار تمامی موتورهای محاصره بجز دژکوب ها.
روند حمله
واحدها به گروه تقسیم شده اند: گروهی که به دیوار دژ خسارت وارد میکنند، گروهی که به واحدهای پادگانی شلیک میکنند و در آخر گروهی که تا قبل از تخریب دیوار دژ در نبرد شرکت نمیکنند.
تمامی موتورهای محاصره ای که بروی دیوار دژ شلیک میکنند، باعت تخریب واحدهای پادگانی نمیشوند.
دژکوب ها پیشروی کردند و در کنار پیاده نظام حمله میکنند.
سواره نظام نمیتواند به دیوار حمله کند. بعد از تخریب دیوار دژ به نبرد اضافه میشوند.
شمشیرزنان و افراد ذخیره تنها واحدهایی هستند که بهمراه موتورهای محاصره به دیوار دژ خسارت وارد میکنند. تعداد واحدهای قابل قبول برای محاصره دژ برابر با 3 برابر ظرفیت پادگان دژ. ترتیب قرار گرفتن ، اول شمشیرزنان و بعد مردان ذخیره.
دژکوب ها محدود هستند و سهمیه آنها بطور جداگانه محاسبه میشود. برای مثال آنها جای پیاده نظام را نمیگیرند ولی میزان مورد قبول آنها برابر است با پیاده نظام تقسیم بر تعداد مورد نیاز برای دژکوب.
قبل از شروع حمله، گروه مهاجمی که به دیوار حمله میکنند تشکیل میشود، شامل دژکوب، شمشیرزنان و مردان ذخیره. بعد از حرکت بسوی دیوار دژ، کمانداران دفاعی دژ شروع به تیراندازی میکنند و گروهی از افراد مهاجم که از این حمله جان سالم بدر میبرند به دیوار رسیده و میتوانند دیوار را خراب کنند.
در مرحله بعد، واحد های شکست خورده توسط کمانداران دفاعی، جایگزین میشوند. بدین معنی که این گروه قبل از رسیدن به دیوار دژ توسط کمانداران مدافع از بین رفته است.
دژکوب ها همانند پیاده نظام مورد حمله و تخریب قرار میگیرند. خسارت وارده بین دژکوب و افراد پیاده نظام بطور مساوی تقسیم میگردد.
کمانداران تهاجمی به خط اول دفاعی حمله میکنند ولی خسارت آنها تقسیم بر 3 میگردد.
زمانی که دیوار خراب شد، تمامی واحدهای خط اول به نبرد می ییوندند و به پادگان دژ حمله میکنند. محدودیت نفری در این حالت از حمله وجود ندارد. سواره نظام نیز در حمله شرکت میکند ولی به میزان کاهش یافته، برای مثال پاداش معمول ضربدر 1.2 را که در نبردهای میدانی دریافت میکنند را در این نوع نبردها دریافت نمیکنند.
گسترش ارتش دفاعی
خندق - باعث کاهش نقاط ضربه پذیری از سوی ارتش مهاجم میشود.(دژکوب و پیاده نظام)
دیوار دژ- استحکام دیوار دژ بابر است با تعداد نقاط ضربه پذیری دیوار بعلاوه پاداش زمین و تحقیق. مادامیکه دیوار دست نخورده بماند و خسارتی نبیند، پادگان دژ نیز خسارتی نمبیند.
برج- محل استقرار بالستیک. بدون داشتن برج، بالستیک ها تنها زمانی که دیوار دژ خراب شده است وارد نبرد میشوند و نبرد را برابر پادگان آغاز میکنند.
اگر بالستیک های بیشتری نسبت به جای استقرار آنها در برج موجود باشد، آنها وارد نبرد نخواهند شد. بالستیک های برج مادامیکه دیوار دژ خسارتی ندیده باشد دچار خسارتی نمیشوند.
خط مقدم- یک منطقه. منطقه ای که تمامی واحدها بجز موتورهای محاصره مستقر هستند. توجه داشته باشید که تنها کماندارانی که در این منطقه مستقر هستند توانایی تخریب و خسارت زدن به دیوار دژ را دارند. زمانی که دیوار دژ تخریب شد، تمامی واحدهای دیگر نیز وارد نبرد میشوند.
خط دوم- یک منطقه. همه موتورهای محاصره بچز بالیستیک در این منطقه مستقر هستند. منجنیق ها همانند نبرد میدانی به ارتش مهاجم خسارت وارد میکنند. موتورهای محاصره این منطقه بدلیل اینکه واحدهای ضد آنها در حال حمله و تخریب دیوار دژ هستند، آسیب پذیر نیستند.
روند دفاع
کمانداران با قدرت حمله ضربدر 4 میجنگند. کمانداران به همه واحدها بجز دژکوب ها و کمانداران با قدرت مشابه خسارت وارد میکنند. وظیفه آنها جلوگیری از تخریب شدن دیوار است. اگر ارتش مهاجم دارای شمشیرزن و افراد ذخیره نباشد، کمانداران بروی کمانداران و سواره نظام ارتش مهاجم آتش میگشایند. خسارت وارده بطور مساوی بین واحدهایی که بسوی آن تیراندازی کرده اند محاسبه میشود.
بالیستیک های برج تنها بسوی موتورهای محاصره خط سوم ارتش مهاجم تیراندازی میکنند، منجنیق ها و بالستیک دشمن. اگر منجنیق ها و بالستیک دشمن نابود شده باشد و یا اینکه اصلا وجود نداشته باشد، بالستیک ها بسوی پیاده نظام و دژکوب ها تیراندازی میکنند. . خسارت وارده بطور مساوی بین واحدهایی که بسوی آن تیراندازی کرده اند محاسبه میشود. حمله بالستیک بروی هدف مشخصی تمرکز میکند نه منطقه ای از میدان نبرد. بعد از اینکه دیوار دژ نابود شد، بالستیک های مدافع همچون برج آن، تخریب شده محسوب میشوند. برجها ترمیم نمیشوند، باید دوباره آنها را بسازید.
سواره نظام دفاعی هیچ پاداشی ندارد.
ساختار ارتش در میدان نبرد
تشکیلات نبرد نشان دهنده نحوه استقرار ارتش در میدان نبرد است. برای مثال، درصد واحدهای نظامی که در مناطق مختلف میدان نبرد پراکنده شده اند، در مرکز و کناره های راست و چپ و یا ذخیره ها.
در دوران تسخیر، بازیکن 6 نوع تشکیلات را دارا میباشد که با استفاده از آنها میتواند سربازان و دستاوردهای نظامی را براساس توانایی های فرماندهی خود تنظیم و کنترل کند.
استقرار متوازن
خط مقدم- %15 از افراد در هر طرف از کناره های چپ و راست، %60 در مرکز و %10 ذخیره.
خط سوم- کمانداران: %20 از کمانداران در کناره چپ و راست و %60 در مرکز.
مرکز قدرتمند
خط مقدم- %10 از خط مقدم ارتش در هر کناره چپ و راست، %70 در مرکز و %10 ذخیره.
خط سوم- کمانداران: %10 از کمانداران در هر کناره چپ و راست و %80 در مرکز.
کناره های قدرتمند
خط مقدم- %20 از ارتش خط مقدم در هر یک از کناره های چپ و راست، %50 در مرکز و %10 ذخیره.
خط سوم- کمانداران: %25 از کمانداران در هر یک از کناره های چپ و راست و %50 در مرکز.
مرکز قدرتمند بهمراه کمانداران کناری
خط مقدم- %10 از خط مقدم ارتش در هر یک از کناره ها، %70 در مرکز و %10 ذخیره.
خط سوم- کمانداران: %40 از کمانداران در هر یک از کناره های چپ و راست و %20 در مرکز.
مرکز قدرتمند بهمراه کمانداران متوازن
خط مقدم- %10 از ارتش خط مقدم در هر یک از کناره ها، %70 در مرکز و %10 ذخیره.
خط سوم- کمانداران: %30 از کمانداران در هر یک از کناره ها و %40 در مرکز.
کناره های قدرتمند بهمراه کمانداران کناره
خط مقدم- %20 از ارتش خط مقدم در هر یک از کناره ها، %50 در مرکز و %10 ذخیره.
خط سوم- کمانداران: %40 از کمانداران در هر یک از کناره ها و %20 در مرکز.
بدون داشتن مرحله ای از تاکتیک، همه بازیکنان با نحوه استقرار متوازن با هم نبرد میکنند. با افزایش هر مرحله، بازیکن به یک نحوه استقرار و تشکیلات جدید دست پیدا میکند.
دژ
طبقه بندی دژ
طبقه سبک- مرحله اول، دوم و سوم دژ. از ایالت در برابر حملات واحدهای سبک دفاع میکند.
طبقه سنگین- مرحله چهارم، پنجم و ششم دژ. ز ایالت در برابر حملات واحدهای سنگین دفاع میکند.
طبقه برتر- مرحله هفتم، هشتم و نهم دژ. از ایالت در برابر واحدهای برتر دفاع میکند.
تعمیر دژ
وقتی دژ به تصرف در می آید، بعنوان دژ تخریب شده در نظر گرفته میشود. تعمیر دژ بصورت آنی آغاز میشود و هزینه تعمیر نیز به میزان یک سوم قیمت سنگ آن میباشد.
مادامیکه دژ در دست تعمیر است، بازیکن حق ساختن ساختمان و یا انجام تحقیقات را در آن ایالت ندارد. البته پاداش های دژ پابرجا هستند.
مشخصات دژ
استحکام و معماری نظامی بهمراه شاخصه های زمین افزایش میابند.
نشان دهنده میزان منابعی است که یک ایالت تا زمان مسدود شدن میتواند تولید کند. این ظرفیت برای هر یک از چهار منبع محاسبه میگردد. برای مثال، مرحله 1 دژ باعث ذخیره 20.000 از هر منبع در ایالت میشود.
در هر 24 ساعت بعلت داشتن مرحله دژ در ایالت تولید میشود.
ساختارهای دفاعی دژ
روی دژ شما تصویر یک برج زرد رنگ قرار دارد، بروی آن کلیک کنید و امکانات دفاعی دژ را مشاهده میکنید
انبار